Det samvær vi har sammen udkommer på Melodika. Du kommer til at kunne købe den til Lille Bogdag (11. og 12. maj, 2024) og formentlig også til en oplæsning på Nørrebro den 2. maj (Jens Blendstrup, Thomas Krogsbøl og Sternberg. Good ol’ days) Jeg knokler i disse dage og glæder mig til at høre, hvad I synes om den, så råb højt, når det er <3
ideen om en weekend sælger
men i virkeligheden er det ikke alle
som har energien
til at gennemføre den weekend
leve i den frihed som det er
sammen med andre
og andre igen kan ikke
magte den frihed alene
vi vil allesammen gerne se et billede
af sådan en vellykket weekend
måske bare på et eller andet produkt
som vi køber engang imellem
og det kan være et billede af
hvordan den frihed kan se ud
alene eller sammen med andre
det er lige meget
nogen kan bedst lide
at se på sådan et billede alene
andre kan bedst lide at dele oplevelsen af
at tale om den oplevelse
som man ser på billedet med nogen
men uanset hvad sælger det
billedet af den ide
eller lyden eller duften
du er et landskab
trimmer løbende din hjerne
og synes det er vildt
med alle de mennesker
som løber rundt i dig
du er et slankt digt
som smyger sig om og ind
bagved det jeg tænker
skifter det ud med
farvelade og forskelligt pynt
som jeg ikke kan få i butikkerne
det er som om du
slet ikke er til salg
og pisser på det at jeg
lige selv havde fundet på
noget andet at lave
som jeg nu har glemt
det er derfor dine digte
ikke sælger ret meget
du har ingen hat på i dine drømme
ser bare ud
Det vilde er #24
det vilde er alle de dér små film på Linkedin
talende mennesker automatisk
afspillet uden lyd
den afvisning der ligger i
på den måde at blive
vist frem igen og igen
som en selvoptaget skrift
der blæser tingene op
i stedet for at blæse på dem
du har gået for meget i terapi
og har skrevet for lidt
sig nu bare
fuck mig
tiden vi lever i mig i røven alt er her samtidig linjeskift er gammeldags
hvem var jeg dengang
jeg skrev den her tekst
hvad mente jeg
dog med det
og hvorfor skulle jeg skrive det ned
det er naturstridigt at sidde og redigere i et gammelt manuskript
men næste år er det to gamle manuskripter
som jeg tager ordentligt fat på
tænk at jeg åbenbart har en krop der rummer
så mange reflektioner
over noget der kun vagt
kan opserveres i den fysiske verden
det er når der er stort sammenfald
mellem reflektionerne og noget konkret fysisk
som jeg kan vise frem
at det kan nå et publikum af en vis størrelse
der er en særlig udstillethed over folks linkedin-profiler
som jeg ikke ser på andre sociale medier
på linkedin er jobsamtalen altid i gang
og alle os der følger hinanden kan følge med
jeg er en lille bitch uden andet at lave
end at udleve livets forskellige muligheder
hvordan skal jeg skrive digte hver evig eneste dag?
hvordan skal jeg læse digte hver evig eneste dag?
en måned
skrevet af mig
til nogen som er som mig
som læser hvert et ord med det samme
det skrives
og har adgang til alle de versioner
der blev kasseret hvis
jeg kan huske dem
eller har gemt dem
det her digt fylder alt for meget
tilstedeværelsesviljen når
en hel kasse med digte i min hjerne
ikke er så meget i forhold til alle de
reelle minder om tingene
som jeg næsten ikke ved hvad
jeg skal gøre ved
hvis jeg først går i gang
med alle de timer
bare sådan noget som
en konkret sols følelse på huden i Barcelona
på en rejse i 1991 som stadig står klart
da jeg lidt efter oplevede Miro for første gang
var alt stedsspecifikt
jeg kan godt lide nye oplevelser
til ligesom at sætte skub i et eller andet
eller jeg ved ikke hvad det er
det handler ihvertfald ikke
om det nye selv
men f. eks. bare om at ingen kendte mig dér
og det er jo i sig selv befriende bare at kunne være
hvem som helst her og nu
det er fedt at sociale medier eksploderede
og vi nu alle sammen bor rundt omkring i ruinerne
det var alligevel også bedre førhen
eller ihvertfald var der ikke nogen grund
til at vi skulle blive ved med
at befinde os det samme sted allesammen
sådan har det jo aldrig været førhen
og det var kun hyggeligt i kort tid
hvorfor syntes det så som en
naturlov at det skulle blive
ved med at være sådan?
ihvertfald godt nok for vores liv i længden
at firmaerne bag var sådan nogen narrøve
jeg kan ikke slippe det at jeg
skal skrive hele tiden når jeg
har muligheden
nogen gange burde jeg sikkert
læse i stedet
det gør jeg alt for lidt
jeg lytter til musik i stedet
for på den måde kan jeg skrive imens
det er en helt skør arbejdsmoral
det føles ikke som arbejde at læse
men det er det jo
og det forandrer mig
jeg kan være så bange for
at få ødelagt det jeg skriver på
ved at læse det forkerte
blive smittet af en ubrugelig måde
at skrive og tænke
alle fejlkøb kan i sidste ende
bruges som byggematerialer
noget som jeg kan
stable oven på noget andet
for at komme højere op
kunstarterne hænger sammen
jeg kan læse mig til din kedelige musiksmag
selv om du ikke nævner musik med et ord
eller:
jeg var til en fest og musikken var kedelig og
jeg tænkte at folk burde
høre bedre musik end det
fordi de arbejdede med skønhed
men jeg vidste ikke hvilken slags
jeg var skuffet og vred
og hånede folk i samtaler med andre
jeg glemmer aldrig den fest
Det vilde er #12
Jeg har lagt beats, loops og min vokal på. https://soundcloud.com/user-978971475/det-vilde-er-12
Book mig gerne til soloshows med ord og loops. Ingen har booket mig til det før, men jeg vil gerne
Det vilde er #6
Det vilde er at jeg vil gå ud
og spise den kebab
som skal udgøre fyldet
i mit næste digt
ligesom kød og salat udgør
fyldet i kebabben
jeg vil ikke være sådan én
som skriver digte på et eller andet
dyrt materiale
men der er nu noget ved
en sjælden gang imellem
at skrive digte på
et eller andet
dyrt materiale
men det bliver ikke i dag
jeg skriver digte for
ikke at skulle arbejde
med noget andet
eller jeg skriver digte
for at leve med
ikke
at arbejde med noget andet
når fingrene på tasterne
tager over
og hjernen kan læse sig til
hvad den tænker
og tænker det
måske for første gang
imens den læser det
jeg ville gerne læse meget mere
om det jeg har skrevet
det er så vigtigt for mig
det jeg har skrevet
men selvfølgelig ikke vigtigt
som det en læge gør er vigtigt
det bliver så ynkeligt
den måde
digtere tit gerne vil have at
nogen taler om det
de har lavet
men dialogen er indbygget
i det vi laver
det er breve til verden
og vi vil gerne have
svar fra nogen
de læser jo ikke
digtsamlinger
men kan ikke få sig
selv til at sige det højt
er det værste for mig
eller når de
ikke læser digtsamlinger
og synes at de skal sige det
er også det værste for mig
jeg skriver et digt så jeg tænker
på noget andet end
det jeg tænkte på
er noget andet end hvad mange
siger digte er
jeg er ikke rim-
men guldsmed
hvis bare jeg vidste noget bedre
end det jeg gør her i mit eget liv
det er så sjældent
at vi giver hinanden¨
et flyvespark i hovedet
du er en ørken
blæser sandkorn hid og did
i dit eget lille timeglas
et glimt i øjet
afhænger mest af alt af lyset
at være i stand til at placere sig rigtigt
jo mere svært tilgængelig du bliver
desto mere rig og berømt bliver du
du er på sociale medier
fordi du ikke kan finde på
noget andet at lave
desto mere du fylder her
desto tommere virker dit liv
hvis du overlod det til
de andre at fortælle
ville regnen der lugter af hund
stå som dit eneste ophav og eftermæle
og hvile lidt udenfor
på en af kebabstedets servietter
Det vilde er #12
det vilde er at min stil er øjeblikkelig
og derefter det samme men
et andet øjeblik og der
sker noget andet når jeg
lader de to hænder snakke løs
giv mig et liv og hænder nok
ingen har i længden tid til
at høre hvad en anden
tænker om alting
alle er udmattende selv vores børn
det vigtigste redskab for tanken er grænsen
det at kunne holde sit hoved lidt rent
at alt muligt som andre har i deres hoved
ikke kan komme ind hele tiden
der må være en grænse for nysgerrigheden
som jo ellers er vigtig hvis
du skal lave et eller andet
som nogen kan være interesset i
jeg ved ikke hvorfor der er så få
der skriver om hvordan
de skriver og hvad det er for en verden
der skriver og til hvem hinanden hvad
gør det kom nu ellers
kommer vi aldrig ingen steder
ind i hullet ud
du skal sige det højt
du skal levere både væske og rør
når digtene skal sluges
skal du huske
at der skal være spyt nok
noget at synke
dit spyt er af plastik
din mund er et guldæg
plask
jeg opfatter nok mig selv
som et mere rationelt væsen end de fleste
men der er så godt som ingen
måde at forudsige
udfaldet af mine forsøg
jeg ved ikke og noget
prøver lige noget
jeg ved ikke hvem der
gør arbejdet
er det hele noget
jeg finder på?
du prøver på at trænge ind i tingene
og forstå dem derfra
som om du rejste til en anden planet
imens går jeg hver dag og samler
Duplo og andet legetøj op
for at få ryddet lidt af gulvet
så det er til at tænke nogenlunde klart
en trampolin at tænke klart på
det gode ved metaforen
hvor metaforen er trampolin
er at arbejdet med metaforen
dermed ikke har et naturligt endemål
at det ikke føles naturligt
at opfatte det at hoppe på metaforen
som det arbejde det er
intet er så afslappende
som digte om digte
der ikke er konkrete digte
bare lidt tænkning
uden at noget som helst
behøver tage tøj på
onanisten der spiser sin sæd
og fortæller om det imens
hvad er det du vil med det du siger
hvad er det du gør
hvorfor er du så dramatisk
i din tasten er det noget du hører eller ser imens
som påvirker dig og hvem ved om det er til at læse?
det er nok kun mig
det er derfor jeg ikke ville være den rigtige til at anmelde mine ting
jeg ville få så meget med
som ikke er der længere fordi det var
forbundet med skrivesituationen
altid mine hænder
indtil teksterne er indoptaget i kroppen
efter at de er tastet ind
jeg ser sjældent på mine hænder
de er bare mine arbejdere
udfører alt muligt
tit også uden at jeg ved
hvad det skal resultere i
vågn op fingre
vågn op
der er ikke tid til
at I ikke ved hvilke taster I skal ramme
fingrene har ferie og bevæger sig
på andre måder end de plejer
skriver næsten ikke
rydder op
smører madder
slås med sværd
mine fingres ferie
indebærer at de ikke gør
det de bedst kan lide
ferie er et mærkeligt ord
når jeg arbejder gør jeg
lige hvad jeg vil
jeg har ikke kørekort og
din hjerne er min motorcykel
en gammel dam
Enigma
Først til mølle. Alle hold var ellers booket, men der har været en aflysning. Kender du en klasse, som kunne være interesseret i tre undervisningsdage med mig? Eleverne får skrevet en masse, lyttet en masse og set en masse. Det foregår på Enigma, som er et virkelig fedt museum. Evt. kan evt. en af dagene foregå på skolen.
Enigma har noget yderligere støtte, end hvad der fremgår her, og derfor er det GRATIS for skolen (ikke for staten).
https://www.enigma.dk/katalog/huskunstnerforlob-ting-der-digter-2
optrædener i 2023
23.1. Oplæsning på Café Blå time med Mia Degner og Knud Brix
21.2. Poesibanko med Thomas Krogsbøl På Bibliotekshuset
17.4. Oplæsning til Hvedekornsrelease hos Gyldendal
11.5. Optræden med Vagn Remme i Svendborg Forsamlingshus
17.5. Optræden på Fairbar i Aarhus med Peter Laugesen og Mads Mygind
1.11. Oplæsning og samtale med Caspar Eric i Huset i Magstræde
4.11. Optræden på Bogforum
25.11. Optræden i Kulturkiosken i Viborg sammen med Thomas Krogsbøl og Mads Mygind
3.12 Optræden i en musikalsk konstellation med T. S. Høeg, Kristian Tangvik og Oliver Laumann i forbindelse med club loco’s minifestival INDIGNATO!
17.12. Optræden med Mads Egetoft (tilsammen hedder vi STERNTOFT) til Kresten Osgoods fødselsdagsfest på H15
i 2023 var jeg deudover tilknyttet Enigma som huskunstner og i den forbindelse har jeg læst op og undervist en del.