Kære Jesper!

Du må undskylde, at jeg ikke har fået skrevet tilbage. Der er gået alt for

lang tid. Det er fordi, jeg har gået og grublet over forskellige

eksistentielle spørgsmål. Jeg er endelig kommet frem til nogle svar, der

giver mig ro nok til, at koncentrere mig om andre ting, som f.eks. at skrive

tilbage til dig. Jeg vender tilbage til svarene senere, som i virkeligheden

mest har karakter af beslutninger. Omkring hele navnesagen, tror jeg bare,

at jeg vil kalde dig Jesper, der er sådan en uheldig tendens blandt

forfatterne til, at kalde hinanden med efternavn. Det er ret regressivt,

synes jeg, og jeg ved ikke hvorfor forfatterne har så stort et behov for

bekræftelse: Jeg mener, jeg kan godt lide at hænge ud med mine

forfatterbekendte, men altså ikke fordi de er netop dét, men fordi det er en

kreds, hvor folk er forskellige, hvilket er, mener jeg, en sjældenhed i dag.

Jeg var til tidsskriftdebat den anden uge, og det slog mig, hvor lidt

ambitioner redaktionerne har. Jo, det er fint nok, at ville trykke gode

tekster, gerne i dialog med billedkunst, litteraturkritikken, virkeligheden

og alt det, men det er også naivt, at tro, som folk tror, at den litteratur

*man* anser for den gode, er uafhængig af, hvilket litteratursyn de

respektive redaktioner har. Der ligger altid en ideologi bag den gode kunst.

Og nu må du ikke misforstå mig, jeg mener ikke, at en ideologi altid er tæt

knyttet til et politisk standpunkt. Men altså, når jeg skriver, at jeg havde

oplevelsen af, at der mangler ambitioner, så handler det om mod til at

formulere, hvorfor man udgiver hvad man gør, og en bevidsthed om, hvorfor

det er vigtigt. En bevidsthed er nødvendig, hvis man skal kunne sortere. Og

det er en helt nødvendig del af det, at arbejde med kunst. Jeg ved ikke om

det er fjollet eller banale betragtninger, eller om du har nogen mening om

det? Iø. vil jeg lige indskyde, at Den Blå Port er et lyspunkt for tiden,

der sker sgu noget, især på lederpladsen. Hvis jeg selv skulle fremsætte en

ambition ville det være noget med, at være med til at nytænke

kulturradikalismen, opdatere den til det 21. århundrede. Det er der behov

for. Men, hvor er der et forum for en dialog, der kan spore i den retning?

Når kloden drejer, øjnene drejer, når hofterne drejer, og du drejer dig om

din drøm, så er det bare statsministeren der er på arbejde. …

Nu nævner du Dali i dit brev, og det jeg vil skrive her, har også

forbindelse til, hvad jeg er kommet frem til længere nede, som for mig, helt

privat, er af yderste vigtighed. Det er ilde set, at vedkende sig mødre

eller fædre, i den ironiske atmosfære der hersker i dette postmoderne vakuum

vi går rundt i, og især, hvis de har tilknytning til nogle af de

avantgardebevægelser, der ikke var god tone på deres tid, og altså, måske

heller ikke er det i dag. Jeg taler ikke om at gentage et oprør, der er

gennemført, og derfor gammeldags. Sproget er sådan set ret opløst og så

videre. Men, at bruge de erfaringer, der er blevet gjort, og, så at sige, at

trække dem ind i sit arbejde uden skam. Ja, der er også i dag, så afgjort

behov for at tale almindeligheden imod – se: også jeg er bange for at bruge

ordet småborgerligheden, selvom det på mange måder virker meget rammende, i

en del af en beskrivelse af tidsånden.

Men alt dette, er bare nogle spredte betragtninger, også jeg er ramt af

manglen på mod til at tænke sammenhængende. …

Men jeg har altså besluttet at:

1) jeg ikke er bange for at dø.

2) Jeg ikke søger ind på forfatterskolen.

3) Jeg er forfatter

Alt på bedste vis!

Og de bedste hilsner her fra Amar, håber vi ses i det kommende.

Lars-Emil

PS: hils Vinni, og tak for sidst.