Pæne ord om GuGu Skaterdigte – hovedværken, i henholdsvis Graf og Sentura.

JESPER HORN MØLLER, Graf nr. 3, Vinter 2004: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos GuGu, og Ordet var GuGu

Freddie Mercury lærte os 1984, at vi skulle sige GaGa til radioen, og nu 20 år senere viser Jesper Sternberg os i sin digtsamling, at vi skal sige GuGu til lyrikken. GuGu er både titlen på samlingen og hele det første digt. Hvad dækker det over? Gud? Måske er det Gud, der er erstattet af GuGu, og er det det, jamen så passer det jo fint med, at GuGu er babyens sproglige møde med verden. Det er begyndelsen: den nyfødte baby som livets begyndelse, og babyens pludrelyde begyndelsen på sproget, som kæder verden sammen.

Og der pludres og pladres i Sternbergs digtsamling, for:

pomfritterne hænger ud af munden

på det lille barn

da det smider sig ned på græsset

og griner

imens den berusede lilleputtræner

skovler sig vej

gennem as times goes by

på sin harmonika

Vi ankommer lige midt i dansen, og lige så hurtigt ryger vi ud igen. Det er ofte en gang selvfølgeligheder og banaliteter, men det er meningen. Vi er med, vi er medvidende, sådan er det jo. Som i digtet ”Variant af et GuGu-bevis”:

Forlygterne på en bus

er jo ikke noget lejrbål

lyset fra forlygterne rettes

modsat røgen fra bålet

ikke opad

ergo eksisterer GuGu i bålet og ikke i bussen

En gang gak er det, men også en erkendelse af at GuGu er en ny metafysik, det som skuer opad; og

Jongløren har jo mange

bolde i luften

for at vi andre

kan slappe af

imens

Der er mange underspillede passager i Sternbergs lyrik, men i alt det banale og barnlige ligger der også en viden om og en ømhed over for mennesker generelt:

Det laveste er ikke

at blive arbejdsløs

det laveste er

hvis man ikke kan finde ud af

at købe ind

Det er jo banalt, det er kontant, og så siger det noget om, hvad der åbenbart er vigtigt i vores samfund: at kunne finde ud af at forbruge så mikro- og makromaskineriet får føde.

Andre gange er det fra høns og små fugle og barnlige sjæle, man skal høre sandheden, og et af de banale budskaber er, at vi skal være gode ved hinanden. Ellers bryder vi måske sammen:

Så så lille fugl

det var ikke normalt

da ufoen landede

det var helt galt

da ufoen landede

det skal nok gå

lille fugl

nu åbner jeg stille og roligt hånden

så flyver du

lille fugl

Men det er ikke uden ironi, for ser man Sternberg læse op, knækker han helt sammen i hoften, og med løs arm fortæller han om fuglen. Kropssproget forener sig fint med det barnagtige, det pjuskede og det ømme.

Digtsamlingen er vittig, humørfyldt og klukkende og – ikke mindst – ærlig. Den stritter i alle mulige retninger, som sådan en vel bør gøre for en fyr som Sternberg, der stadig er lidt grøn. Det er ikke alle digte i Gugu, der lyser lige meget op, men det tilgiver man gerne det pludrende stjernebjerg.

Og anmeldelsen i Sentura:

her