Det vilde er #12
Jeg har lagt beats, loops og min vokal på. https://soundcloud.com/user-978971475/det-vilde-er-12
Book mig gerne til soloshows med ord og loops. Ingen har booket mig til det før, men jeg vil gerne
Det vilde er #6
Det vilde er at jeg vil gå ud
og spise den kebab
som skal udgøre fyldet
i mit næste digt
ligesom kød og salat udgør
fyldet i kebabben
jeg vil ikke være sådan én
som skriver digte på et eller andet
dyrt materiale
men der er nu noget ved
en sjælden gang imellem
at skrive digte på
et eller andet
dyrt materiale
men det bliver ikke i dag
jeg skriver digte for
ikke at skulle arbejde
med noget andet
eller jeg skriver digte
for at leve med
ikke
at arbejde med noget andet
når fingrene på tasterne
tager over
og hjernen kan læse sig til
hvad den tænker
og tænker det
måske for første gang
imens den læser det
jeg ville gerne læse meget mere
om det jeg har skrevet
det er så vigtigt for mig
det jeg har skrevet
men selvfølgelig ikke vigtigt
som det en læge gør er vigtigt
det bliver så ynkeligt
den måde
digtere tit gerne vil have at
nogen taler om det
de har lavet
men dialogen er indbygget
i det vi laver
det er breve til verden
og vi vil gerne have
svar fra nogen
de læser jo ikke
digtsamlinger
men kan ikke få sig
selv til at sige det højt
er det værste for mig
eller når de
ikke læser digtsamlinger
og synes at de skal sige det
er også det værste for mig
jeg skriver et digt så jeg tænker
på noget andet end
det jeg tænkte på
er noget andet end hvad mange
siger digte er
jeg er ikke rim-
men guldsmed
hvis bare jeg vidste noget bedre
end det jeg gør her i mit eget liv
det er så sjældent
at vi giver hinanden¨
et flyvespark i hovedet
du er en ørken
blæser sandkorn hid og did
i dit eget lille timeglas
et glimt i øjet
afhænger mest af alt af lyset
at være i stand til at placere sig rigtigt
jo mere svært tilgængelig du bliver
desto mere rig og berømt bliver du
du er på sociale medier
fordi du ikke kan finde på
noget andet at lave
desto mere du fylder her
desto tommere virker dit liv
hvis du overlod det til
de andre at fortælle
ville regnen der lugter af hund
stå som dit eneste ophav og eftermæle
og hvile lidt udenfor
på en af kebabstedets servietter
Det vilde er #12
det vilde er at min stil er øjeblikkelig
og derefter det samme men
et andet øjeblik og der
sker noget andet når jeg
lader de to hænder snakke løs
giv mig et liv og hænder nok
ingen har i længden tid til
at høre hvad en anden
tænker om alting
alle er udmattende selv vores børn
det vigtigste redskab for tanken er grænsen
det at kunne holde sit hoved lidt rent
at alt muligt som andre har i deres hoved
ikke kan komme ind hele tiden
der må være en grænse for nysgerrigheden
som jo ellers er vigtig hvis
du skal lave et eller andet
som nogen kan være interesset i
jeg ved ikke hvorfor der er så få
der skriver om hvordan
de skriver og hvad det er for en verden
der skriver og til hvem hinanden hvad
gør det kom nu ellers
kommer vi aldrig ingen steder
ind i hullet ud
du skal sige det højt
du skal levere både væske og rør
når digtene skal sluges
skal du huske
at der skal være spyt nok
noget at synke
dit spyt er af plastik
din mund er et guldæg
plask
jeg opfatter nok mig selv
som et mere rationelt væsen end de fleste
men der er så godt som ingen
måde at forudsige
udfaldet af mine forsøg
jeg ved ikke og noget
prøver lige noget
jeg ved ikke hvem der
gør arbejdet
er det hele noget
jeg finder på?
du prøver på at trænge ind i tingene
og forstå dem derfra
som om du rejste til en anden planet
imens går jeg hver dag og samler
Duplo og andet legetøj op
for at få ryddet lidt af gulvet
så det er til at tænke nogenlunde klart
en trampolin at tænke klart på
det gode ved metaforen
hvor metaforen er trampolin
er at arbejdet med metaforen
dermed ikke har et naturligt endemål
at det ikke føles naturligt
at opfatte det at hoppe på metaforen
som det arbejde det er
intet er så afslappende
som digte om digte
der ikke er konkrete digte
bare lidt tænkning
uden at noget som helst
behøver tage tøj på
onanisten der spiser sin sæd
og fortæller om det imens
hvad er det du vil med det du siger
hvad er det du gør
hvorfor er du så dramatisk
i din tasten er det noget du hører eller ser imens
som påvirker dig og hvem ved om det er til at læse?
det er nok kun mig
det er derfor jeg ikke ville være den rigtige til at anmelde mine ting
jeg ville få så meget med
som ikke er der længere fordi det var
forbundet med skrivesituationen
altid mine hænder
indtil teksterne er indoptaget i kroppen
efter at de er tastet ind
jeg ser sjældent på mine hænder
de er bare mine arbejdere
udfører alt muligt
tit også uden at jeg ved
hvad det skal resultere i
vågn op fingre
vågn op
der er ikke tid til
at I ikke ved hvilke taster I skal ramme
fingrene har ferie og bevæger sig
på andre måder end de plejer
skriver næsten ikke
rydder op
smører madder
slås med sværd
mine fingres ferie
indebærer at de ikke gør
det de bedst kan lide
ferie er et mærkeligt ord
når jeg arbejder gør jeg
lige hvad jeg vil
jeg har ikke kørekort og
din hjerne er min motorcykel
en gammel dam
Enigma
Først til mølle. Alle hold var ellers booket, men der har været en aflysning. Kender du en klasse, som kunne være interesseret i tre undervisningsdage med mig? Eleverne får skrevet en masse, lyttet en masse og set en masse. Det foregår på Enigma, som er et virkelig fedt museum. Evt. kan evt. en af dagene foregå på skolen.
Enigma har noget yderligere støtte, end hvad der fremgår her, og derfor er det GRATIS for skolen (ikke for staten).
https://www.enigma.dk/katalog/huskunstnerforlob-ting-der-digter-2
optrædener i 2023
23.1. Oplæsning på Café Blå time med Mia Degner og Knud Brix
21.2. Poesibanko med Thomas Krogsbøl På Bibliotekshuset
17.4. Oplæsning til Hvedekornsrelease hos Gyldendal
11.5. Optræden med Vagn Remme i Svendborg Forsamlingshus
17.5. Optræden på Fairbar i Aarhus med Peter Laugesen og Mads Mygind
1.11. Oplæsning og samtale med Caspar Eric i Huset i Magstræde
4.11. Optræden på Bogforum
25.11. Optræden i Kulturkiosken i Viborg sammen med Thomas Krogsbøl og Mads Mygind
3.12 Optræden i en musikalsk konstellation med T. S. Høeg, Kristian Tangvik og Oliver Laumann i forbindelse med club loco’s minifestival INDIGNATO!
17.12. Optræden med Mads Egetoft (tilsammen hedder vi STERNTOFT) til Kresten Osgoods fødselsdagsfest på H15
i 2023 var jeg deudover tilknyttet Enigma som huskunstner og i den forbindelse har jeg læst op og undervist en del.
Fremmeddigte LIVE!
Til Kresten Osgoods fødselsdag optrådte jeg sammen med Mads Egetoft . Tilsammen hedder vi STERNTOFT. Hør Fremmeddigte derfra (optaget af Carl Knast, foto af TS Høeg): https://soundcloud.com/sterntoft/fremmeddigte-live-til-krestens-osgoods-fodselsdagsfest
Poesibanko
Sådan cirka en gang om året laver jeg poesibanko. Nu er der snart ikke længe til. Denne gang er det sammen med skønne Marianne Larsen! Jeg glæder mig vildt. Køb plade/billet her: https://billetto.dk/e/poesibanko-med-sternberg-og-marianne-larsen-billetter-914346
Social Kritik
Social Kritik har valgt at trykke 8 digte fra Fremmeddigte i det seneste nummer af tidsskriftet. https://socialkritik.dk/170-2023-3/
De skriver i forordet:
“Igen i dette nummer fastholder vi vores ambition om også at
bringe det mere skønlitterære i spil i Social Kritik. Denne gang sker
det med digte af Sternberg og Asta Olivia Nordenhof, gennem
deres digte får vi tilbudt at kigge gennem et vindue og ind til nogle
af de mere eller mindre uartikulerede frekvenser, som er med til
at binde os sammen – eller gøre os fremmede overfor hinanden.
Digtene kredser med andre ord om temaet ’ensomhed’.”
At bruge mine digte til at kaste lys på det fælles / det sociale, synes jeg giver god mening. De er i den grad verdens- såvel som indad-vendte
Helbredende digte som julegave
Sådan her skrev Bukdahl i sin tid om Helbredende digte i WA.
Du burde give samlingen til nogen, du elsker. Det er jo jul
jeg elsker Statens Kunstfond, men det her er så irriterende. Statens Kunstfond giver udtryk for, at jeg bør tænke over, hvor tit jeg printer. Hvis jeg prøver på at forestille mig, at der var et andet menneske, som talte sådan til mig, smelter jeg og lugter så ondt som en smeltende ost, der er gammel, ond og digter. Det må derudover have kostet en masse gryn. Har de lavet et CO2-regnskab? Kunne pengene ikke være anvendt mindre belastende (på virkelig mange planer) og mere klimagavnligt andetsteds? Det er overalt på Kunst.dk, så der er nogen, som bliver vasket godt grønne hér, og de burde få flotte grønne og kompostérbare hatte og medaljer, som de kunne gå rundt med i forbindelse med kunstneriske havevandringer.
https://www.kunst.dk/for-ansoegere/inspiration-til-groen-omstilling