Anmeldelse af Buddha med hund i LitteraturNu
Læs den:her.
Anmeldelse af Fra Punk til Poetry Slam, i bladet Folkeskolen, den 2.2.2005
Her er en anmeldelse af det pædagogiske show om Poetry Slam, som Frank Langmack og jeg gerne rejser rundt på landets skoler og gymnasier med:
Kamilla Löfström Kristensen, anmeldelse af bogen ”Blidahlund – en tragedie”, Ekstra-bladet, 16.12.2004
Kamilla Löfström Kristensen: anmeldelse af bogen ”Blidahlund – en tragedie”, Ekstra-bladet:
Bedømmelse: ****
Graviditet plus lykkelige omstændigheder er en velkendt kobling. Ligesom det er velkendt, at især kvinder skriver om disse emner. Den mandlige forfatterduo Sternberg & Remme vender op og ned på den forestilling i Blidahlund – et stykke romankunst kort (64 sider) og godt.
Et vordende forældrepar får ikke lov til at opleve deres livs lykke, men bliver forældre til en vanskabning, der ikke kan overleve uden respirators og lægers konstante hjælp. At skrive om noget så ubarmhjertigt kræver sine mænd og masser af stil.
Stil har forfatterduoen.
Tragedien har fået form som en bevidsthedsstrøm uden punktummer, der kun indimellem stoppes af et kor, som leder handlingen i nye retninger. Sådan overmander man sin læser og gør denne stakåndet. Panikken mærkes også hos læseren.
Lars Bukdahl, i Generationsmaskinen (side 395-96), om Poesibanko – og Vagn Remme og Sternbergs konceptuelle hittepåsomhed
Lars Bukdahl – i Generationsmaskinen(uddrag):
Sternberg og Vagn Remme, som også er tidligere slammer, har sammen og alene stået for nogle af de mest fantasifulde nye oplæsningsformater. …[]… Jeg afprøvede sammen med min søn poesibanko i maj 2004 ved en session med Sternberg og Remme og gæsten Jens Blendstrup, og det fungerede vitterligt som en imponerende effektiv forsplitring af ens lytten, fordi al opmærksomhed var rettet mod de 15 udvalgte ord på bankopladen] …[]…
To anmeldelser af GuGu skaterdigte – hovedværken
Pæne ord om GuGu Skaterdigte – hovedværken, i henholdsvis Graf og Sentura.
JESPER HORN MØLLER, Graf nr. 3, Vinter 2004: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos GuGu, og Ordet var GuGu
Freddie Mercury lærte os 1984, at vi skulle sige GaGa til radioen, og nu 20 år senere viser Jesper Sternberg os i sin digtsamling, at vi skal sige GuGu til lyrikken. GuGu er både titlen på samlingen og hele det første digt. Hvad dækker det over? Gud? Måske er det Gud, der er erstattet af GuGu, og er det det, jamen så passer det jo fint med, at GuGu er babyens sproglige møde med verden. Det er begyndelsen: den nyfødte baby som livets begyndelse, og babyens pludrelyde begyndelsen på sproget, som kæder verden sammen.
Og der pludres og pladres i Sternbergs digtsamling, for:
pomfritterne hænger ud af munden
på det lille barn
da det smider sig ned på græsset
og griner
imens den berusede lilleputtræner
skovler sig vej
gennem as times goes by
på sin harmonika
Vi ankommer lige midt i dansen, og lige så hurtigt ryger vi ud igen. Det er ofte en gang selvfølgeligheder og banaliteter, men det er meningen. Vi er med, vi er medvidende, sådan er det jo. Som i digtet ”Variant af et GuGu-bevis”:
Forlygterne på en bus
er jo ikke noget lejrbål
lyset fra forlygterne rettes
modsat røgen fra bålet
ikke opad
ergo eksisterer GuGu i bålet og ikke i bussen
En gang gak er det, men også en erkendelse af at GuGu er en ny metafysik, det som skuer opad; og
Jongløren har jo mange
bolde i luften
for at vi andre
kan slappe af
imens
Der er mange underspillede passager i Sternbergs lyrik, men i alt det banale og barnlige ligger der også en viden om og en ømhed over for mennesker generelt:
Det laveste er ikke
at blive arbejdsløs
det laveste er
hvis man ikke kan finde ud af
at købe ind
Det er jo banalt, det er kontant, og så siger det noget om, hvad der åbenbart er vigtigt i vores samfund: at kunne finde ud af at forbruge så mikro- og makromaskineriet får føde.
Andre gange er det fra høns og små fugle og barnlige sjæle, man skal høre sandheden, og et af de banale budskaber er, at vi skal være gode ved hinanden. Ellers bryder vi måske sammen:
Så så lille fugl
det var ikke normalt
da ufoen landede
det var helt galt
da ufoen landede
det skal nok gå
lille fugl
nu åbner jeg stille og roligt hånden
så flyver du
lille fugl
Men det er ikke uden ironi, for ser man Sternberg læse op, knækker han helt sammen i hoften, og med løs arm fortæller han om fuglen. Kropssproget forener sig fint med det barnagtige, det pjuskede og det ømme.
Digtsamlingen er vittig, humørfyldt og klukkende og – ikke mindst – ærlig. Den stritter i alle mulige retninger, som sådan en vel bør gøre for en fyr som Sternberg, der stadig er lidt grøn. Det er ikke alle digte i Gugu, der lyser lige meget op, men det tilgiver man gerne det pludrende stjernebjerg.
—
Og anmeldelsen i Sentura:
Torben Wendelboe, lektørudtalelse til Blidahlund – en tragedie:
Torben Wendelboe, lektørudtalelse til Blidahlund – en tragedie:
Begge forfattere kendes i forvejen, eksempelvis har Vagn Remme tidligere fået udgivet novellesamlingen Øresundsvej, 2003, og Sternberg er med i antologien Hvisk et digt, 2004.
Blidahlund blev fremført af forfatterne ved et projekt i Kanonhallen: Tynde mænd i kanoner, 2004.
Den lille roman er en tragedie om et ungt par, der får et multihandicappet barn, der bl.a. mangler spiserøret. Det er en næsten umulig opgave for det unge par i Blidahlund at opfostre barnet. Og til hvilket liv? En bare rimelig tilværelse for barnet kan ikke tænkes. Muligheden for medlidenhedsdrab trænger sig mere og mere på – og barnet ombringes, med de frygtelige moralske anfægtelser, det afstedkommer. Det er altså en barsk historie, der rulles op her på de forholdsvis få sider, hvor voldsomme følelsesudsving fra forventning til rædsel og drab foldes ud.
Formen er præget af den antikke tragedie med et kor, der akkompagnerer og kommenterer handlingen, der fortælles i en særlig strømmende prosa, som er meget virkningsfuld. En eksperimenterende litteratur i frontlinien, hvor navnlig litterært interesserede kan få et fascinerende bud på, hvor tidens danske prosa kan bevæge sig hen.
CV (Jeg har, af pladshensyn, ikke medtaget alle de gange, jeg har optrådt, kun de gange, hvor der skete noget nyt, så at sige)
CV (i kronologisk rækkefølge)
Jeg lancerede i halvåret 2001-2002 mit Jenny Holzer/Vagn Steen-inspirerede koncept ”Opslagstavleordsprog” i 7 supermarkeder på Nørrebro. Ligesom inden for genren streetart var der der tale om anonym kunst i det offentlige rum, og en del af det offentlige rum som endnu ikke, på samme vis som murene i bybilledet, har fået kunstverdenens bevågenhed.
Netbogklubbens litterære magasin Abcdetc inviterede mig i 2001 til, i det første nummer af magasinet, i selskab med bla. Viggo Madsen og Niels Henrik Svarre Nielsen at bidrage med tekster, der henholdsvis skulle ”starte forfra”, ”drive det videre” og ”sætte punktum”.
I 2002 blev ti forfattere, bl.a. undertegnede, Seimi Nørregaard, Kenneth Krabat og Anita Egelund, af STEMPEL(Solveig Egebjerg og Maja Elverkilde) inviteret til At skrive et skakbræt. Vi skulle tilbringe den 21.9 med at skrive tekster som gik i dialog på kryds og tværs af hinanden og som tilsammen udfyldte et gulvstort skakbræt. Dette blev siden dokumenteret ved en kombineret papir og cd-udgivelse: Panoptikon01.
I 2000-2002 læste jeg primært op på Poetry Slam-scenen. Dette engagement i ”poesiens kampsport” førte i 2002 til at jeg sammen med Frank Langmack, Claus Ankersen, Alan Hammerlund, Kasper Schultz og Lars-Emil Woetmann, tog på en Danmarksturne for at introducere det amerikanske koncept til det ganske land. Denne turne førte til dannelsen af den performancepoetiske gruppe Ord På Hjul. Jeg var medlem af Ord På Hjul, så længe den levede, d.v.s. i 2002/2003,. Vi rejste land og rige rundt for bl.a. at optræde på biblioteker, ombord på både, på cafeér, på Roskilde Festivalen, på Birkerød Bibliotek i forbindelse med verdens bogdag og meget mere. Jeg skønner at vi i 2002-2003 nåede at få optrådt 75 gange. Vi lavede et program i samarbejde med Ultralyd og i forbindelse med at vi holdt legestue på PH-Caféen optrådte vi sammen med navne som Benny Andersen, T.S. Høeg, Thomas Boberg, Lars Bukdahl og mange andre. Det var et turbulent år for Ord På Hjul. Vi havde vores sidste optræden med Ord På Hjul i november 2003 på Gentofte bibliotek.
I 2002 blev jeg BA i litteraturvidenskab på Københavns Universitet – med tilvalg på Europæisk etnologi.
Jeg arrangerede i 2003 sammen med Forlaget Bændelormen, Ord På Hjul og Goethe-instituttet for andet år i træk en iscenesættelse af mit koncept ”Peepshow-poesi” – denne gang på rådhuspladsen. Omkring 36 digtere, fra Danmark, Sverige, Norge, England, Tyskland, Grønland og USA læste op inde i en mandshøj kasse, med et kighul i siden – både TV 2 Nyhederne og Dagbladet Information, var på pletten for at dække det. Næste dag var kassen opstillet i Malmø, hvor svenske Ord på Scen stod for at afholde Peepshow-poesi(dog i en helt anden form end den vi valgte i København).
I 2003 havde jeg 6 tekster i Øverste kirurgiskes kunst og kulturtidsskrift Minimalportal.
I løbet af år 2003 udgav jeg 2 hæfter med smagsprøver fra den litterære produktion:”Gu Gu Skaterdigte”og ”Gru vælger mælkevejen” på Forlaget Bændelormen.
I Apparatur nr. 8, som udkom i 2004 og rummede bidrag fra blandt andre Ursula Ankjær Olsen, Bo Hr. Hansen, Naja Marie Aidt og Jørgen Leth, bidrog jeg med 7 digte.
Fra Forlaget Bændelormen medvirkede jeg i 2004 på en CD med tilhørende tidsskrift: Seks stemmer og andre sange, med bl.a. tekstmateriale(og oplæsning) fra undertegnede, sat til musik af Kristian Schou og Thomas Bay Vestlev.
Tidligere har jeg medvirket på CD’en Udsnit fra pladeselskabet Panoptikon med teksterne: ”Fluer” og ”Økosystem”. På den efterfølgende udgivelse, i 2004 hvor pladeselskabet havde skiftet navn til Panoptikon E+, og udgivelsen hed ”HeadPhoneMusic vol. 1”, medvirkede jeg, udover endnu en gang at medvirke med teksten ”Økosystem”, med et tekststykke: ”Svanen og larven”, sat til musik af, og lavet i samarbejde med, dramatikeren, danseren og scenekunstneren Seimi Nørregaard, som jeg tidligere har læst op og skrevet sammen med.
I 2003/2004 introducerede jeg som vært og konceptmager ”Fungerer det?”, en oplæsningsrække m.m. på Caféen Funke, som lod smagsdommerne, i form af etablerede digtere, komme til magten og bestemme hvilke oplæsende digtere der skulle præmieres. Smagsdommerne var F P Jac, Lars Bukdahl, T. S. Høeg, Jens Blendstrup, Lars Frost og Pia Juul.
Jeg har i 2003/2005 løbende haft tekster trykt i Dagbladet Information, blandt andet en nytårstale – som siden af Snarf (Frans Wej) blev publiceret med indtaling, animation og musik i det første nummer af Internetmagasinet for designerlitteratur, Glit
Jeg introducerede i forlængelse af ”Fungerer det?” i 2004 et lignende koncept kaldet Valgaften på Kulturhuset Kapelvej 44. Her var publikum imidlertid smagsdommere efter princippet: én mand, én stemme. Valgaften blev dækket af P1. Som gæster var Anders Søgaard, Lars Frost, Frank Langmack, Michael Burgess, Bo Hr. Hansen, Claus Beck-Nielsen, Thomas Krogsbøl, Niels Henrik Svarre Nielsen og Vagn Remme.
Vagn Remme og jeg arrangerede i april, maj og juni måned 2004 en hemmelig oplæsningsrække med unikke koncepter som løb af stabelen på Kulturhuset Kapelvej 44 – dette resulterede i flere artikler i Jyllandsposten (Som det fremgår, har JP dækket flere af de ting, som jeg har været med i. Brug gerne sund fornuft til at vurdere hvilke artikler, som handler om denne Sternberg, og hvilke som drejer sig om filminstruktører, morgenavisers udsendte medarbejdere og andre)
Til Junge Hunde Festival 2004 arrangerede Vagn Remme og jeg dels konceptet Hvisk et digt og dels konceptet Poesibanko, dette skete med deltagelse af forfatterne Frank Langmack, Maja Lucas og Egil Dennerline. Radioprogrammet Alfabet dækkede konceptet. En række af digte: ”Max-digte” & ”Hvalpe-haiku”, udkom i forbindelse med antologien ”Hvisk et digt. Jeg skrev desuden bogens efterskrift.
På Roskilde festivalen 2004 optrådte jeg med den, på det tidspunkt endnu ikke udgivne bog: ”GuGu skaterdigte – hovedværken”.
Vagn Remme og jeg fungerer som oplæsere/værter i forbindelse med succeskonceptet poesibanko, som vi vedblivende siden 2003 har turneret land og rige rundt med. På Nye toner henvises til diverse radioudsendelser og en artikel om konceptet. Derudover har dokumentaristen Anders Søgaard (ikke digteren) lavet et Danmarksbillede om os og om konceptet, der blev til en 16 minutter lang udsendelse på P1. Blev sendt første gang 22. september 2004.
Som en del af projektet City of Words, der i 2004 fik ord ud overalt i byrummet på Sdr. Boulevard, læste jeg op på et møntvaskeri.
Efter invitation fra Internetportalen Nyetoner.dk medvirkede jeg i juli 2004 ved Open Air Fiction, med oplæsning af en tekst specielt skrevet til værker af kunsthåndværkeren Carla Botosso.
Jeg har fra og med 2004 optrådt på en del gymnasier med Frank Langmacks show: Fra punk til poetryslam.
Den 12. september 2004 havde jeg reception på min digtsamling i bogformat ”GuGu Skaterdigte – hovedværken”. Unikt VJ-show til lejligheden ved Simon Bækdahl Nielsen.
Vagn Remme og jeg præsenterede 12. oktober 2004 konceptet Litterær arbejdsdag – Amager, i samarbejde med Bibliotekshuset Rhodosvej.
Blidahlund – en tragedie blev opført for fulde huse den 27. og 28. november 2004 i Kanonhallen. Opførelsen blev til som et samarbejde mellem undertegnede, forfatteren Vagn Remme, musikeren Kristian Schou og grafikeren/VJ-en Jonas Haxø. Tragedien var del af en arrangementsrække i november kaldet ”Tynde mænd i kanoner”, hvor Jens Blendstrup, Thomas Krogsbøl og Niels Henrik Svarre Nielsen, fra digterkollektivet Øverste Kirurgiske deltog, Egil Dennerline, Per alvsten, Frank Langmack og Kasper Schultz trådte op.
Bogen ”Blidahlund – en tragedie” udkom ved samme lejlighed. Arrangementsrækken blev koordineret af Vagn Remme og jeg. Lars-Emil Woetmann og hans bror Peter-Clement Woetmann tog i forbindelse med ”Tynde mænd i kanoner” min ét år gamle udfordring ”Brødrene Woetmann fra Danmark” op. Dels skrev de 24 timer i træk i en weblog på internettet, dels udgav de bogen, der kom til at hedde ”Brødrene Woetmann af Danmark”(som jeg skrev forord til), og dels lavede de en opførelse i Kanonhallen.
Fra den 29. januar til den 29. marts 2005 producerede jeg 19 tekster til Øverste Kirurgiskes internetportal Anarkiet. Portalen er siden blevet saboteret – en rest kan findes på Poesi.dk. Teksterne er vidt forskellige. De fleste af teksterne ledsages af et foto. Min hund Max er et tilbagevendende motiv på fotografierne, og et tilbagevendende fortæller-jeg i mange af teksterne.
3 lydoptagelser af tekster på Litteraturradion, NyeToner.dks playliste i 2005.
10/9 2005 læste Peter Laugesen og jeg på Kafkaféen op af vores kommende digtsamling, Buddha med hund (udkommer på Forlaget Nord i april måned 2006).
Den 10.10. 2005, introducerede Vagn Remme og jeg på Svendborg Bibliotek, konceptet, Digte After Dark – en Night Vision-forlystelse. Forlystelsen involverede, at publikum på skift blev lukket ind i et mørkt rum, hvor vi opholdt os med Night Vision Goggles på, parat til, at hviske, tale og på forskellig vis bevæge de modige, som træder indenfor. Udover Vagn Remme og jeg, optrådte Mikael Josephsen, Anne Lise Marstrand-Jørgensen og Søren Ulrik Thomsen.
Jeg læste op fra min kommende roman, Flokken, den 13.10. 2005 på Literaturhaus. Derudover læste Rolf Steensig, Vagn Remme, og Arko Højholt op. Arrangør var Forlaget Nord.
Oktober 2005, blev jeg optaget som medlem i foreningen, Danske skønlitterære Forfattere.
Projektet JEG TALER IKKE TIL DIG – DU TALER IKKE TIL MIG, støttet af Kunstrådets tværgående midler præsenteredes fra januar 2006 gradvis for offentligheden. Første trin: en plakat, på fem forskellige sprog, med formålet at få folk til at reflektere over kommunikations mest grundlæggende forudsætning: at nogen kommunikerer. Dernæst en tur rundt i landet. De bedste tekster fra turen vil løbende blive trykt i Tidsskriftet Øverste Kirurgiske.
Blev i 2006 medlem af Øverste Kirurgiske.
3 digte trykt i magasinet, Sentura.
April 2006 solgte jeg et digt til Instituttet for fremtidsforskning.
Maj 2006, havde jeg en tekst med i Danske skønlitterære forfatteres blad, De skønlitterære.
Arrangerede støtteerklæring og støtteoplæsning for Ungdomshuset, den 6.12.2006.
Opførte Max-show, et show med musik af Martin Høgild(Skipper), samt billeder og film, den 26.- og 27.11.2006 i Literaturhaus.
Digtsamlingen Buddha med hund, skrevet i samarbejde med Peter Laugesen, udkom i februar 2007.
Tildelt arbejdslegat på 50.000 fra Statens kunstfond i 2007.
Nå, ja, hygge, hygge – optræder i aften på Lab
Læser bare lidt op i forbindelse med Labs sommerfest. Der kommer vist en masse gode musikalske indslag, og hvem ved hvad ellers? Jeg ved ikke, hvad tid jeg går på, men jeg hjuler derhen ved en 18-tiden. Læs om arrangementet her.
Som-mer-fest
– Det er et dejligt ord.
Anker
Mit liv skal reddes
af tanker
som aldrig bliver ting
De tanker
er et anker
Gæst
Forholdet mellem gæst og vært
er ikke kun et magtforhold